De hedendaagse LUSTeconomie

Door Liliane Wiliquet op

Niet zo lang geleden werd onze maatschappij bepaald door het samenspel tussen

minstens vier dimensies : het politieke, het religieuze, het economische en het culturele.

 

Vandaag zijn de meeste van die dimensies verdwenen.

Politici moeten buigen voor banken en multinationals, en religie is ofwel 

verdwenen ofwel primitief bedreigend (bompakketten).

Daarnaast is iederéén kunstenaar.

Er is maar één dominante macht overgebleven, namelijk de economische.

Alles is een product geworden en het belangrijkste criterium is geld,

het moet opbrengen!

 

Het is een totalitair systeem, samen met een ideologie dat in toenemende mate

ons denken bepaalt, al zijn we ons daar nauwelijks bewust van.

De reden daarvoor is simpel : het heeft geen herkenbaar gezicht!

In plaats van de Bijbel of het Rode Boekje hebben we vandaag de media,

en dan vooral de reclame.

Het volstaat de budgetten van de reclamejongens na te kijken om te weten wat

er op het spel staat - ondertussen dringen ze onze privacy binnen via digitaal 

verkregen informatie, en worden we gereduceerd tot "profielen" die letterlijk 

verkocht worden aan grote winkelketens.

Zo kunnen we in het "Journal of Medical Marketing" open en bloot lezen hoe

mediatechnici van de farmaceutische bedrijven een strategie uitgevoerd hebben

om gezonde mannen ervan te overtuigen dan hun erectie toch maar zo zo is en ze

dus beter viagra kunnen slikken.

Elke toekomstige moeder krijgt een babychecklist met gemiddeld 150 aan te

schaffen producten in de bus.

 

Het nieuwste gebod dat vanuit reclameboodschappen op ons afkomt is : Geniet!

Geniet zoveel en zo lang mogelijk, desnoods en zelfs bij voorkeur op afbetaling.

I want it right here, I want it right now! (bekende boodschap door aperitiefdrank)

We worden verleid door een belofte van ultiem genot die nooit ingelost wordt,

integendeel, want dit is de paradox van deze tijd :

we genieten minder dan ooit!